← Nieuws

De HoorProfs-audicien vertelt: Ymke Venema

“Met de client, audioloog en audicien de casus bespreken, maakt sneller duidelijk wat de beste hooroplossing is”

“Ik werd onlangs gebeld door een mevrouw die een afspraak wilde maken voor haar man. De afspraak die ze wilde maken betrof een hoortoestelaanpassing met eventueel solo-apparatuur. Haar man was in eerste instantie doorverwezen naar het Audiologisch Centrum, maar daar bleek het een aantal maanden te duren voordat haar man aan de beurt zou zijn.

Hier wilde mevrouw niet op wachten; ze heeft contact opgenomen met haar zorgverzekeraar om een snellere oplossing te vinden. De zorgverzekeraar, ONVZ, gaf het advies naar een HoorProfs-audicien te gaan en aldaar een videoconsult bij het Hoortoestel Advies Centrum (HAC) in Eindhoven aan te vragen. ONVZ, klinisch fysicus-audioloog Thijs Thielemans van het HAC en Stichting HoorProfs hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst. Dit geldt ook voor verzekerden van DSW.

En zo kwam mevrouw met haar man uiteindelijk bij ons in de winkel in Zeist. Wat waren ze blij toen we direct een afspraak konden inplannen. We zijn gestart met een intakegesprek en alle gebruikelijke audiometrie en video-otoscopie.”

“De casus kon ik één op één met Thijs bespreken en het formulier voor de verwijzing werd afgegeven. Het is heel fijn werken met deze korte lijnen, zowel voor de cliënt als de audicien. Na het invullen van de verwijzing, en na toestemming van de cliënt, werden alle gegevens via een beveiligde verbinding naar het HAC gestuurd. Daar wordt een account aangemaakt zodat je als audicien de gegevens van de cliënt en het audiologisch gevraagde advies kan inzien. Ik kreeg diezelfde dag al bericht en er werd een afspraak met de klant ingepland bij mij in de winkel. Samen met de klant en zijn vrouw konden wij de casus met alle zorgvragen met Thijs verder bespreken. Dankzij dit gesprek werd snel duidelijk wat de beste oplossing was voor de klant. Mede dankzij de expertise van het HAC kon er een passende hooroplossing voor deze client worden geboden.”

“De hoortoestellen werden direct besteld en de proefperiode startte. Ter controle zijn er nog de gebruikelijke metingen uitgevoerd zoals de vrije veldmetingen, REM en MPO. De uitkomsten van de metingen zijn gedeeld met Thijs. Dit heeft nog geleid tot een kleine bijstelling van de hoortoestellen. Het ging hierbij om aanpassingen voor situaties zoals communicatie in kleine gezelschappen, maar ook het volgen van lezingen en cursussen in grotere ruimtes. Ondanks het dragen van hoortoestellen, bleef het verstaan in die situaties moeilijk. Daarom is ervoor gekozen om solo-apparatuur erbij te gaan gebruiken. Dit bleek een goede oplossing; meneer kon dankzij het gebruik van solo-apparatuur weer deelnemen aan gesprekken in groepsverband en voelde dat hij er weer bij hoorde. Spraakverstaan kostte hem duidelijk minder inspanning. En zo werd de proef succesvol afgesloten.”

“De cliënt heeft dit proces van consultatie, aanmeten en feedback van de audioloog als zeer prettig ervaren. De afspraak kan sneller worden ingepland en het scheelt de cliënt ook reistijd. Door gezamenlijk met de cliënt, de audioloog en de audicien de casus te bespreken is ook sneller duidelijk wat de beste hooroplossing is en hoeft de cliënt niet steeds hetzelfde verhaal te vertellen. Met een glimlach zag ik de cliënt blij en tevreden onze zaak verlaten.”

Ymke Venema
Audicien Makker Hoortoestellen Zeist

Image

Neem contact op

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.